Under nästan 20 år vi ställt frågan till diverse kursdeltagare, kunder, medarbetare: Vad är bra design? Inte sällan leder det in på diskussioner om tycke och smak, eller om estetiskt och funktionellt. Vårt förhållningssätt är dock mer i linje med hur Bob Gill formulerade sig – bra design gör det den är tänkt att göra. Det kan vara just att det ska vara estetiskt tilltalande. Men det kan också vara tvärtom. Det finns ett otaliga antal syften som en design kan uppfylla varav många är av en kommunikativ karaktär. Och där är en av våra styrkor – vi använder design för att lösa kommunikationsproblem. Allt från att stärka varumärken, göra vår omvärld vackrare, berätta intressantare historier till användarupplevelser och tillgänglighet.
Genomtänkt design har stor betydelse för kommunikation både internt och externt. Det kan bidra till att stärka varumärket och ge en bättre uppfattning av organisationen. Ett kommersiellt företag kan ta mer betalt för sina produkter eller tjänster om de investerar i design och en kommuns information kan göras mer tillgänglig. Exemplen är många men att investera i design brukar alltid betala av sig i det långa loppet.