Under nästan 20 år vi ställt frågan till diverse kursdeltagare, kunder, medarbetare: Vad är bra design? Inte ovanligt så leder det in på diskussioner om tycke och smak, eller om det estetiska. Men vårt förhållningssätt är mycket mer i linje med hur Bob Gill formulerade sig – bra design gör det den är tänkt att göra. För det mesta brukar det innefatta att det ska vara estetiskt tilltalande. Men ibland kan det vara tvärtom. Det finns ett otaliga antal syften som en design kan uppfylla. Väldigt många av dessa är av kommunikativ karaktär. Och där är Twist and shouts styrka. Vi kan ta fram design som läser kommunikationsproblem. Allt från att stärka varumärken och storytelling till ux och tillgänglighet.
Genomtänkt design har stor betydelse för kommunikation både internt och externt. Det kan bidra till att stärka varumärket och ge en bättre uppfattning av organisationen. Ett kommersiellt företag kan ta mer betalt för sina produkter eller tjänster om de investerar i design och en kommuns information kan göras mer tillgänglig. Exemplen är många men att investera i design brukar alltid betala av sig i det långa loppet.